facebook
 
 
 
 
ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ
ΔΕΛΤΙΟ
ΤΥΠΩΣΤΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑΣ ΣΑΣ
 
Ενημέρωση από τον Πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ στην ΠΣΓΑ της 13ης Δεκεμβρίου 2018 για τις δραστηριότητες του ΚΔΣ για την περίοδο Ιουνίου – Δεκεμβρίου 2018
 
 
 
 
Ημερομηνία: 28-12-2018

 

 

Τ.Θ. 28917,

2084 ΑΚΡΟΠΟΛΗ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

ΤΗΛ. 22- 378480 , 22-379590,

ΦΑΞ. 22-379430, 22-379550

E-MAIL: info@oelmek.com.cy

Website: www.oelmek.com.cy

 

ΠΣΓΑ 13ΗΣ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018

Ενημέρωση από τον Πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ για τις δραστηριότητες του ΚΔΣ για την περίοδο Ιουνίου – Δεκεμβρίου 2018

 

 

Αγαπητές συναδέλφισσες, αγαπητοί συνάδελφοι,

 

Εκ μέρους του Κεντρικού Διοικητικού Συμβουλίου (ΚΔΣ) σάς καλωσορίζω στη σημερινή Τακτική και Καταστατική Συνεδρία της Παγκύπριας Συνδιάσκεψης Γενικών Αντιπροσώπων (ΠΣΓΑ) της ΟΕΛΜΕΚ.

 

Όπως ρητώς αναφέρεται στο καταστατικό της Οργάνωσης, είναι υποχρέωσή μου να ενημερώσω το κυρίαρχο σώμα της ΟΕΛΜΕΚ, την ΠΣΓΑ, για τις δραστηριότητες του ΚΔΣ, που καλύπτουν το χρονικό διάστημα από την προηγούμενη ΠΣΓΑ - και στη συγκεκριμένη περίπτωση - από την 21η Ιουνίου 2018 έως και σήμερα, 13η Δεκεμβρίου 2018. Από τις 21 Ιουνίου, 11 δηλαδή ημέρες, πριν ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού πυροδοτήσει με τους α-πολίτικους χειρισμούς του το φιτίλι μιας πρωτοφανούς κρίσης στον χώρο της Δημόσιας Εκπαίδευσης, εκείνο το τραγικό πρωινό της 2ας Ιουλίου 2018 και 13 μέρες πριν η Κυβέρνηση λάβει τις μονομερείς και ετσιθελικές αποφάσεις της, στις 4 Ιουλίου 2018.

Επιτρέψτε μου, όμως, να αρχίσω την ενημέρωσή μου, με την παράθεση κάποιων ποσοτικών δεδομένων, που σκιαγραφούν ένα γενικό περίγραμμα της δράσης του ΚΔΣ:

  • Η Γραμματεία της Οργάνωσης συνήλθε σε τριάντα τέσσερις (34) Συνεδρίες, ενώ το ΚΔΣ σε δεκαπέντε (15).

Η ΟΕΛΜΕΚ εκπροσωπήθηκε σε:

  • Δύο (2) συναντήσεις με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας (ΠτΔ)
  • Τέσσερις (4) συναντήσεις με τον Πρόεδρο της Βουλής
  • Τρεις (3) συναντήσεις με τη Διυπουργική Επιτροπή, που διόρισε ο Πρόεδρος για τη διαχείριση της κρίσης, με βάση την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της 4ης Σεπτεμβρίου 2018
  • Μία (1) με τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών
  • Μία (1) συνάντηση με τον Υπουργό Υγείας
  • Αριθμό συναντήσεων με τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού, τη Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης, τους Επαρχιακούς Επιθεωρητές, την Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, την Παγκύπρια Σχολή Γονέων, την Παγκύπρια Συνομοσπονδία Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων και Κηδεμόνων, την Κοινωνική Συμμαχία, την ΠΕΟ, την ΣΕΚ, την ΠΣΕΜ κ.ά.
  • Συναντήσεις με τα κοινοβουλευτικά κόμματα
  • Δεκατρείς (13) συνεδρίες της Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού της Βουλής των Αντιπροσώπων
  • Μία (1) συνεδρία της Επιτροπής Νομικών
  • Τέσσερις (4) συνεδρίες της Επιτροπής Εργασίας
  • Δύο (2) συναντήσεις μεταξύ των Ελληνοκυπριακών και των Τουρκοκυπριακών Εκπαιδευτικών Οργανώσεων
  • Έντεκα (11) αποστολές στο εξωτερικό, στο πλαίσιο της Διεθνούς μας εκπροσώπησης σε διάφορα σώματα.
  • Αριθμό Δημοσιογραφικών Διασκέψεων.
  • Μεγάλο αριθμό συναντήσεων με την ΠΟΕΔ και την ΟΛΤΕΚ
  • Μεγάλο αριθμό Συνεδρίων, Γενικών Συνελεύσεων διαφόρων Φορέων/Οργανισμών, Εκδηλώσεων κ.λπ.

Λόγω της τεταμένης κατάστασης στα της Εκπαίδευσης, τα μέλη της Γραμματείας, του ΚΔΣ και των Επαρχιακών Γραφείων, δεν είχαν τον χρόνο να επισκεφθούν, όπως το έπραξαν πέρσι, τις σχολικές μονάδες για ενημέρωση. Άλλωστε, λόγω των μονομερών μέτρων της Κυβέρνησης,  είχε εκμηδενιστεί, για μεγάλο χρονικό διάστημα, ο συνδικαλιστικός χρόνος. Όμως, υπάρχει ήδη ειλημμένη απόφαση για εκπόνηση Προγράμματος Ενημερωτικών Επισκέψεων στα σχολεία, το οποίο ελπίζω να αρχίσει να υλοποιείται από τις αρχές του 2019.

Μετά την αναφορά των γενικών ποσοτικών δεδομένων, επιτρέψτε μου, να εισέλθω στην ουσία των ζητημάτων που απασχόλησαν το ΚΔΣ το προηγούμενο διάστημα, έχοντας ως σημείο εκκίνησης την 21η Ιουνίου 2018 και  ως σημείο κατάληξης, τη σημερινή ΠΣΓΑ:

 

1. Η κρίση στον χώρο της Δημόσιας Εκπαίδευσης

Κατά κοινή ομολογία η Δημόσια Εκπαίδευση βίωσε το προηγούμενο διάστημα μια πρωτοφανή και χωρίς προηγούμενο κρίση. Όπως όλοι γνωρίζουμε από τις 2 Ιουλίου 2018 ξεκίνησε το οδοιπορικό μιας βαθιάς και παρατεταμένης σύγκρουσης, εξαιτίας των μονομερών, εξωθεσμικών και ετσιθελικών αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου της 4ης Ιουλίου, συνεπικουρούντος ασφαλώς και του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού, ο οποίος με τους αδέξιους χειρισμούς του, τις αψυχολόγητες και α-πολίτικες τοποθετήσεις, δηλώσεις, αποφάσεις και ενέργειές του, επιδείνωνε, σταδιακά, το ήδη βαρύ κλίμα.

Ωστόσο, για να θυμηθούμε και να αξιολογήσουμε σωστά το τι επιτεύχθηκε εξαιτίας των δυναμικών αντιδράσεων του εκπαιδευτικού κόσμου και των ηγεσιών των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων, ας ανατρέξουμε στα τετελεσμένα της πρώτης απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου της 4ης Ιουλίου, που ουσιαστικά άνοιξε και τον ασκό του Αιόλου:

Τα μέτρα της 4ης Ιουλίου, λοιπόν, προέβλεπαν τα πιο κάτω:

α).  Μείωση του διδακτικού χρόνου λόγω ετών υπηρεσίας στους επηρεαζόμενους, από τη σχολική χρονιά 2018 – 2019, Εκπαιδευτικούς, κατά μία αντί δύο διδακτικές περιόδους (δ.π.).  Οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί παραμένουν στην προτέρα κατάσταση.  Η μείωση του διδακτικού χρόνου με τα χρόνια υπηρεσίας καταργείται στους νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς.

β).  Μη παραχώρηση της προβλεπόμενης μείωσης του διδακτικού χρόνου με τα χρόνια υπηρεσίας στους Βοηθούς Διευθυντές (ΒΔ) και Βοηθούς Διευθυντές Α’ (Β.Δ. Α΄) της Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής και επαγγελματικής Εκπαίδευσης.  Το μέτρο εφαρμόζεται αναδρομικά, δηλαδή όσοι Β.Δ., τη σχολική χρονιά 2017 – 2018, είχαν διδακτικό χρόνο 12 δ.π. ή 10 δ.π. επανέρχονται στις 14 δ.π. και όσοι Β.Δ. Α΄ είχαν διδακτικό χρόνο, τη σχολική χρονιά 2017 – 2018, 8 δ.π. επανέρχονται στις 10 δ.π.

γ).  Μείωση από δύο δ.π. σε μία δ.π του θεσμού του Υπεύθυνου Τμήματος.

δ).  Κατάργηση του χρόνου που παραχωρείται στους αξιωματούχους των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων (ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ, ΠΟΕΔ) και παραχώρηση διευκολύνσεων, όπως στην περίπτωση των αξιωματούχων άλλων Συνδικαλιστικών Οργανώσεων.

 

Των πιο πάνω αποφάσεων ακολούθησαν:

α.  Πορεία διαμαρτυρίας τεσσάρων και πλέον χιλιάδων εκπαιδευτικών/πολιτών και συγκέντρωση έξω από το ΥΠΠ, στις 13 Ιουλίου 2018.

β.  Πρωτοβουλία των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων και συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού, στις 17 Ιουλίου 2018, στο οίκημα της ΟΕΛΜΕΚ, η οποία έληξε άδοξα εξαιτίας της προκλητικής στάσης του Υπουργού.

γ.  Συναντήσεις με άλλους Φορείς που επέδειξαν ενδιαφέρον να λειτουργήσουν μεσολαβητικά: Κόμματα, Οργανωμένους Γονείς Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης κ.ά.

δ.  Πρόσκληση από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για συνάντηση στο Προεδρικό Μέγαρο, στις 27 Ιουλίου 2018, στην οποία αποφασίστηκε να τεθούν όλα τα θέματα στο τραπέζι του διαλόγου, χωρίς να υπάρχουν προειλημμένες αποφάσεις, με την Οργάνωση να διατηρεί τα μέτρα που ήδη ανακοίνωσε για δυναμική κινητοποίηση έξω από το Προεδρικό Μέγαρο, στις 28 Αυγούστου 2018 και με στόχο να ξεκινήσει εντατικός διάλογος από τις 30 Ιουλίου μέχρι και τις 3 Αυγούστου.

ε.  Έναρξη διαλόγου, στον οποίο οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις κατέθεσαν τις θέσεις τους για απόσυρση των μονομερών αποφάσεων της Κυβέρνησης, προτείνοντας αντισταθμιστικά μέτρα (βλ. Αναστολή για ένα χρόνο του Προγράμματος Επιμόρφωσης Διοικητικών Στελεχών στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, περιορισμό των αποσπάσεων, κυρίως, από τον χώρο Δημοτικής Εκπαίδευσης, έγκριση πρόσθετων θέσεων εργασίας, αξιοποίηση του εργαλείου της πίστωσης κ.λπ.). Δυστυχώς, όλα τα αντισταθμιστικά μέτρα απορρίφθηκαν από την άλλη πλευρά, με αποτέλεσμα η κρίση να προσλαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις.

στ.  Νέα πρόσκληση για συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στις 23 Αυγούστου 2018. Σε αυτή τη συνάντηση ο Πρόεδρος, υπέβαλε μια νέα πρόταση, η οποία, σε γενικές γραμμές, προνοούσε τα ακόλουθα:

  • Ό,τι συμφωνηθεί θα αφορά μία και μόνο σχολική χρονιά.
  • Ξεκινά θεσμικός διάλογος στο πλαίσιο της ΜΕΠΕΥ και από την επόμενη σχολική χρονιά θα ισχύσει, για τα επίμαχα ζητήματα, ό,τι αποφασιστεί.
  • Παραχώρηση μίας προσαύξησης σε όσους εκπαιδευτικούς επηρεάζονταν από τα μέτρα.
  • Μοριοδότηση καθηκόντων για σκοπούς αξιολόγησης, π.χ. Υπευθυνότητα Τμήματος.
  • Προετοιμασία Σχεδίου Πρόωρης Αφυπηρέτησης.
  • Επιχορήγηση από 175.000 ευρώ σε ΟΕΛΜΕΚ και ΠΟΕΔ και 100.00 σε ΟΛΤΕΚ.

Στη συγκεκριμένη πρόταση υπήρξε έντονη αντίδραση από τις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις. Καθώς, όμως, οι εκπρόσωποι των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων εξηγούσαν τους λόγους της διαφωνίας τους, με έμφαση στο ότι η αντίδραση των εκπαιδευτικών δεν αφορούσε προσαυξήσεις και χρήματα, ο ΠτΔ υιοθετούσε πράγματα, εμπλουτίζοντας την αρχική του πρόταση, η οποία εμφανίστηκε στη συνέχεια, επικοινωνιακά, ως πρόταση που έγινε αποδεκτή από τις ηγεσίες των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων.

ζ.  Απόρριψη της Κυβερνητικής Πρότασης και διοργάνωση μιας νέας ανεπανάληπτης σε όγκο και παλμό πορείας διαμαρτυρίας, έξω από το Προεδρικό Μέγαρο, στις 28 Αυγούστου 2018.

η.  Σύγκληση αρχικά της Επιτροπής Εργασίας της Βουλής και ακολούθως των Επιτροπών Εργασίας και Παιδείας με μοναδικό θέμα την κρίση στον χώρο της Εκπαίδευσης, υπό την Προεδρία του κ. Δημήτρη Συλλούρη, Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων. Στο πλαίσιο των συζητήσεων κατατέθηκαν δύο προτάσεις. Αρχικά η πρόταση όλων των κομμάτων της Βουλής, πλην του Δημοκρατικού Συναγερμού, για αναστολή των μέτρων της Κυβέρνησης (όχι απόσυρση) και έναρξη θεσμικού διαλόγου, την οποία και αποδέχτηκαν οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις μετακινούμενες από την αρχική τους θέση για απόσυρση των μέτρων. Ακολούθως, προέκυψαν άλλες δύο προτάσεις: Αυτή του Προέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού, που ουσιαστικά ήταν η πρόταση της 23ης Αυγούστου, που είχε ήδη απορριφθεί από το ΚΔΣ και η πρόταση του ΔΗΚΟ για παραχώρηση πιστώσεων σε όσα μέτρα παραμένουν για μία χρονιά. Για την Υπευθυνότητα Τμήματος προτεινόταν ο αριθμός δώδεκα (12) ως κριτήριο, για την παραχώρηση μίας ή δύο περιόδων. Πριν από την πρόταση του ΔΗΚΟ ο Πρόεδρος της Βουλής κατέθεσε προφορικά μια παρόμοια πρόταση με αυτήν του ΔΗΚΟ. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σταδιακά, το κλίμα που διαμορφωνόταν στη Βουλή από όλα τα κόμματα που υποστήριζαν τις θέσεις των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων, ήταν ότι θα έπρεπε σύντομα να εξευρεθεί κάποια λύση ανάγκης για εκτόνωση της κρίσης και έναρξη θεσμικού διαλόγου.

θ.  Διεξαγωγή δημοψηφίσματος, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, προκειμένου ο κλάδος να εξουσιοδοτήσει το ΚΔΣ για δυναμικές αντιδράσεις, αν το κρίνει απαραίτητο, μη αποκλειομένων και απεργιακών μέτρων. Ο κλάδος εξουσιοδότησε το ΚΔΣ να προχωρήσει αναλόγως των εξελίξεων με το εκπληκτικό ποσοστό του 95%.

ι.  Συνάντηση της Διυπουργικής Επιτροπής, στο Υπουργείο Εξωτερικών, το βράδυ της 5ης προς 6η Σεπτεμβρίου 2018, με τους Προέδρους των τριών Εκπαιδευτικών Οργανώσεων. Για τη συνάντηση αυτή, επειδή ακούστηκαν και γράφτηκαν πάρα πολλά, θα ήθελα να σημειώσω τα πιο κάτω:

  • Προσήλθα στη συνάντηση αυτή κατόπιν εξουσιοδότησης της Γραμματείας της ΟΕΛΜΕΚ, με στόχο να ενημερώσω τους Υπουργούς για τις θέσεις μας, να βολιδοσκοπήσω τις θέσεις της άλλης πλευράς και να επανέλθω στα σώματα της Οργάνωσης για ενημέρωση και λήψη αποφάσεων.
  • Η συζήτηση εξελίχθηκε σε μαραθώνια, από τις 9.00 μ.μ. μέχρι τις 3.30 π.μ. περίπου. Ο λόγος της παρατεταμένης διάρκειας της συνάντησης ήταν αφενός οι προτάσεις που τέθηκαν από πλευράς Διυπουργικής Επιτροπής στο τραπέζι του διαλόγου και η απαίτησή τους για κατάληξη σε συμφωνία με το τέλος της συγκεκριμένης συνάντησης και αφετέρου, η προσπάθεια των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων να επεξηγήσουν τεκμηριωμένα τις θέσεις τους και ασφαλώς να αποφύγουν τη επίρριψη ευθυνών, κάτι που προσπαθούσε η Κυβέρνηση να εκμεταλλευτεί, με το γνωστό αφήγημα περί αδιάλλακτων Συνδικαλιστών.
  • Στην επιμονή ενός μέλους της διυπουργικής Επιτροπής πως «δεν φεύγουμε από εδώ, αν δε συμφωνήσουμε», ξεκαθάρισα ότι δεν υπήρχε περίπτωση προσωπικά να αποδεχτώ κάτι τέτοιο, χωρίς να ενημερώσω το ΚΔΣ και να έχω τη δική του έγκριση.
  • Με το τέλος των συζητήσεων, η Διυπουργική Επιτροπή εξέφρασε την πρόθεσή της να ετοιμάσει μια νέα πρόταση, αλλά θα ήθελε, πριν την ενημέρωση του ΠτΔ, να έχει τη συγκατάθεση των Οργανώσεων, ώστε να αποφευχθεί μια δεύτερη αποτυχία σε τόσο υψηλό επίπεδο. Διευκρίνισα για μία ακόμα φορά ότι η όποια πρόταση της Διυπουργικής Επιτροπής, μετά τη συνάντηση, θα πρέπει να μου διαβιβαστεί γραπτώς, ώστε με τη σειρά μου να ενημερώσω το ΚΔΣ, και ακολούθως να δοθεί η όποια απάντηση. Αντί αυτού στις 6 Σεπτεμβρίου, γύρω στις 9.30 π.μ., έλαβα τηλεφωνικώς πρόσκληση για μετάβαση στο Προεδρικό και συνάντηση με την Διυπουργική Επιτροπή. Αξιολόγησα ως άκρως ανησυχητική αυτή την εξέλιξη, γιατί δεν ήταν αυτός ο οδικός χάρτης που θα έπρεπε να ακολουθηθεί. Αρνήθηκα να μεταβώ στο Προεδρικό, γιατί ήμουν πεπεισμένος ότι θα γινόταν προσπάθεια για ετοιμασία μιας νέας πρότασης, την οποία θα παρουσίαζαν και πάλι ως προϊόν συναπόφασης. Δυστυχώς, οι εξελίξεις με δικαίωσαν. Ο τίτλος της νέας πρότασης ήταν ενδεικτικός: Κείμενο Συμφωνίας.

ια.  Απόρριψη της πρότασης της Διυπουργικής Επιτροπής της 6ης Σεπτεμβρίου και προκήρυξη 48ωρης απεργίας για τις 18 και 19 Σεπτεμβρίου 2018. Με τη 48ωρη απεργία νέα δεδομένα τίθενται στο τραπέζι του διαλόγου:

  • Μεσολαβητική πρόταση ΣΕΚ (18 Σεπτεμβρίου 2018)
  • Πρόταση ΔΗΚΟ (21 Σεπτεμβρίου 2018)
  • Πρόταση Κυριάκου Νικηφόρου (23 Σεπτεμβρίου 2018)

ιβ.  Σύγκληση της Διυπουργικής Επιτροπής και νέα συνάντηση με τις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις (26 Σεπτεμβρίου 2018). Έχοντας εξουσιοδότηση του ΚΔΣ, προσήλθαμε (Πρόεδροι και Γενικοί Γραμματείς) στη συνάντηση με συγκεκριμένους όρους εντολής που τηρήσαμε κατά γράμμα. Αποτέλεσμα της συνάντησης ήταν η αποδοχή της Πρότασης του κ. Νικηφόρου σε συνδυασμό με την πρόταση της ΣΕΚ, κάτι που συνεπαγόταν πρόσθετους διορισμούς, με κάποιες μικροπροσθήκες για τα θέματα ασφάλειας και υγείας, σε σχέση με τον Υπεύθυνο Τμήματος. Για να αποφευχθεί η όποια υπαναχώρηση από ΟΛΟΥΣ τους εμπλεκόμενους στη σύσκεψη, μονογράφτηκε/υπογράφτηκε ένα ΜΟΝΟ αντίτυπο, το οποίο κράτησε η Υπουργός Εργασίας και το οποίο, μετά την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της 3ης Οκτωβρίου και την αναστολή των μέτρων των τριών Εκπαιδευτικών Οργανώσεων, θα καταστρεφόταν. Σημειώνω ότι μέχρι σήμερα οι νομικοί Σύμβουλοι της Οργάνωσης Κρις Τριανταφυλλίδης και Αντρέας Αγγελίδης, παρόλο που ζήτησαν με επιστολή τους όλα τα πρακτικά και τις αποφάσεις των Υπουργικών Συμβουλίων, που σχετίζονται με εκπαιδευτικά ζητήματα, δεν έλαβαν απάντηση. Η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, σύμφωνα με διαβεβαιώσεις της Διυπουργικής Επιτροπής, προνοεί όσα περιλαμβάνονταν στην πρόταση της 6ης Σεπτεμβρίου και επιπλέον τη διατήρηση του δίωρου της Υπευθυνότητας Τμήματος και στην Α΄ Λυκείου.

 

Συνάδελφοι, συναδέλφισσες, κατά την προσωπική μου άποψη, η απόφαση αυτή είναι ό,τι καλύτερο μπορούσαμε να επιτύχουμε λαμβανομένων υπόψη των δεδομένων που είχαμε ενώπιον μας τη δεδομένη χρονική συγκυρία. Και εξηγούμαι:

  • Ενώ αρχικά τα μέτρα θα είχαν διαχρονική ισχύ και ήταν απλώς η πρώτη δόση για όλα όσα θα ακολουθούσαν σε σχέση με τις λεγόμενες «απαλλαγές», θυμίζω ότι κάποιοι έλεγαν ότι αυτά τα μέτρα αποτελούσαν μόνο το 13% του συνόλου των «απαλλαγών», πετύχαμε την ανάκληση σχεδόν του 70% όσων αρχικά αποφασίστηκαν από την Κυβέρνηση και την έναρξη θεσμικού διαλόγου, που ήταν το κυρίαρχο αίτημα των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων ευθύς εξαρχής. Όπως γνωρίζετε ο θεσμικός διάλογος ήδη ξεκίνησε στο πλαίσιο της ΜΕΠΕΥ, χωρίς να υπάρχει καμία προειλημμένη απόφαση στο τραπέζι αυτού του διαλόγου.
  • Η Κυβέρνηση, σε σχέση με τις αρχικές της τοποθετήσεις, εκτέθηκε. Ενώ αρχικά με τις τοποθετήσεις/δηλώσεις τους οι Κυβερνητικοί Αξιωματούχοι επέρριπταν αποκλειστικά τις ευθύνες στις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις και διακήρυτταν ότι δεν υπήρχε περίπτωση να διαφοροποιηθεί η απόφαση της 4ης Ιουλίου, στη συνέχεια έγινε παραδοχή, δια στόματος ΠτΔ, ότι έγιναν λάθη από όλες τις πλευρές και οι αποφάσεις άλλαξαν. Η αποτυχία της Κυβέρνησης φαίνεται και από τις αλλεπάλληλες αποφάσεις τριών Υπουργικών Συμβουλίων.
  • Μετά την πρόταση της 26ης Σεπτεμβρίου οι άλλες δύο Εκπαιδευτικές Οργανώσεις δήλωναν ικανοποιημένες από τις εξελίξεις. Η απώλεια της δυναμικής της συμπόρευσης ορθά εκτιμήθηκε από τη συντριπτική πλειοψηφία του ΚΔΣ ότι θα είχε αρνητικές συνέπειες και σε όποιο διάλογο ακολουθούσε, για ευνόητους λόγους. Γι’ αυτό θα έπρεπε να διαφυλαχθεί η ενότητα που σφυρηλατήθηκε με κόπο το προηγούμενο διάστημα.
  • Η κοινωνία θα στρεφόταν συνολικά εναντίον μας και θα είμασταν απομονωμένοι και περιθωριοποιημένοι. Αυτή τη στιγμή η κοινωνία κατάλαβε πολύ καλά ότι τα περί εξορθολογισμού ήταν ένα φιάσκο, και ότι όντως η κυβέρνηση λειτούργησε αυταρχικά και ετσιθελικά, θέλοντας να αποδυναμώσει τις εκπαιδευτικές συλλογικότητες, προκειμένου να έχει ευκολότερο έργο στην προσπάθειά της να επιβάλει τις πολιτικές της.

 

2. Έναρξη διαλόγου στη ΜΕΠΕΥ

Στις 15 Νοεμβρίου 2018, συνεκλήθη η ΜΕΠΕΥ στην πρώτη της Συνεδρία, υπό τον κ. Χρίστο Πατσαλίδη, Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να ξεκινήσει ο θεσμικός διάλογος, που ήταν και το βασικό αίτημα των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων στο διάστημα της κρίσης. Η ΟΕΛΜΕΚ ενέγραψε τα εξής έντεκα θέματα για συζήτηση:

1)  Πίστωση ωρών για τα μονομερή μέτρα που λήφθηκαν με τις αλλεπάλληλες αποφάσεις του Υπ. Συμβούλιου της 4ης Ιουλίου, της 4ης Σεπτεμβρίου και εν τέλει της 3ης Οκτωβρίου 2018.

2)  Συνταξιοδοτικά δικαιώματα εκπαιδευτικών, που μονιμοποιήθηκαν μετά το 2011, για την αποκατάσταση των συνταγματικά κατοχυρωμένων συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων, την άρση της αδικίας και την ίση μεταχείριση των εκπαιδευτικών.

3)  Πρόωρη αφυπηρέτηση εκπαιδευτικών με όλα τα ωφελήματα χωρίς αναλογιστική μείωση.

4)  Καταβολή Οδοιπορικών για μετακινούμενους εκπαιδευτικούς.

5) Αναγνώριση και κατοχύρωση του εξωδιδακτικού χρόνου των εκπαιδευτικών που αναλαμβάνουν καθήκοντα μέντορα για το Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης.

6)  Παγοποιημένες προσαυξήσεις.

7)  Οριστική ρύθμιση για την 30μηνη υπηρεσία των εκπαιδευτικών και τη μετατροπή των εν λόγω εκπαιδευτικών σε αορίστου χρόνου.

8)  Ευημερία Εκπαιδευτικών Λειτουργών – Παρεμφερή ωφελήματα που παραχωρήθηκαν από τη συμφωνία του Δεκεμβρίου 2007.

9)  Ασφαλιστική κάλυψη εκπαιδευτικών για ατυχήματα στον χώρο των σχολείων ή και κατά την εκτέλεση καθήκοντος (βλ. εκδρομές, εκπαιδευτικές επισκέψεις, βία κατά εκπαιδευτικών κ.λπ.).

10)  Επαναφορά παροχής κινήτρων για υπηρεσία σε απομακρυσμένα σχολεία Επαρχιών, καθώς και σε Εσπερινά Γυμνάσια/Λύκεια.

11)  Δημιουργία Δευτεροβάθμιου σώματος εξέτασης των ενστάσεων των    Εκπαιδευτικών Λειτουργών σχετικά με τις αξιολογήσεις τους.

Την ίδια στιγμή, οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις απαίτησαν και πέτυχαν τη διαφοροποίηση της ατζέντας που μας αποστάλθηκε από την ΜΕΠΕΥ και η οποία, αρχικά, περιελάμβανε τα εξής:

α).  Βιολογικός Παράγοντας, Νεοεισερχόμενοι

β).  Υπεύθυνος Τμήματος, Εξέταση Καθηκόντων και Αρμοδιοτήτων Υπεύθυνου Τμήματος.

γ).  Εξορθολογισμός του Διδακτικού Χρόνου

δ).  Συνδικαλιστικός Χρόνος

ε).  Συνολικός Εξορθολογισμός του Συστήματος Απαλλαγών

στ).  Αργίες.

Οι Οργανώσεις κατέθεσαν τη διαφωνία τους τόσο με τις διατυπώσεις/ορολογίες, όσο και με τον αποκλεισμό θεμάτων, που αναμένονταν να συζητηθούν στην πρώτη συνεδρία, γι’ αυτό και κατέθεσαν την πιο κάτω διαφοροποιημένη ατζέντα:

α).  Πιστώσεις σε όσους/όσες εκπαιδευτικούς έχουν επηρεαστεί εργασιακά από τις αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου.

β).  Αναδιαμόρφωση διδακτικού χρόνου με βάση τα έτη υπηρεσίας και τη θέση.

γ).  Θεσμός Υπεύθυνου Τμήματος.

δ).  Συνδικαλιστικός Χρόνος.

ε).  Σχέδιο πρόωρης Αφυπηρέτησης εκπαιδευτικών.

στ).  Συνταξιοδοτικά δικαιώματα εκπαιδευτικών, που μονιμοποιήθηκαν μετά τον Οκτώβριο του 2011.

ζ).  Αργίες.

Σημειώνεται ότι στη ΜΕΠΕΥ κατατέθηκε και επιστολή, η οποία ετοιμάστηκε σε συνεννόηση με τους νομικούς μας Συμβούλους, και η οποία, εκτός των άλλων εστιάζει στο γεγονός ότι παρά το ότι έχουν ζητηθεί τα πρακτικά όλων των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου εδώ και καιρό, μέχρι και σήμερα οι νομικοί μας Σύμβουλοι δεν έχουν λάβει οποιαδήποτε απάντηση. Γι’ αυτό και διευκρινίστηκε προς όλους ότι διατηρούμε επιφυλάξεις σε σχέση με ό,τι συζητηθεί στο πλαίσιο της ΜΕΠΕΥ.

 

3. Πρόβλημα αδιοριστίας εκπαιδευτικών με χρόνια υπηρεσίας στη Δημόσια Εκπαίδευση

Λόγω του ότι από τη σχολική χρονιά 2018-2019 τέθηκε σε ισχύ το ΝΣΔΕ και σε συνδυασμό με τις απαράδεκτες αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου της 4ης Ιουλίου 2018, για εξοικονόμηση πέραν των 150 θέσεων εργασίας από τη Μέση Γενική Εκπαίδευση, παρουσιάστηκε πρόβλημα αδιοριστίας, αρχικά, σε μεγάλο αριθμό συναδέλφων. Μετά τις αντιδράσεις των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων και τις μεσολαβητικές προσπάθειες που αναπτύχθηκαν κατέστη δυνατόν να ανακληθούν τα μέτρα - σε μεγάλο βαθμό - και συνεπώς να προκύψουν πρόσθετες θέσεις εργασίας για ένα σημαντικό αριθμό συναδέλφων μας. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι με την απόρριψη της πρότασης της Κυβέρνησης 6ης Σεπτεμβρίου 2018 και την επίτευξη μιας καλύτερης από αυτή συμφωνίας, αυτήν της 26ης Σεπτεμβρίου 2018, προέκυψαν γύρω στους δεκαπέντε (15) νέους διορισμούς, για τους οποίους χρειάστηκε συμπληρωματικός προϋπολογισμός και απώλεια χρόνου με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Εάν τα πράγματα εξελιχθούν ομαλά και σύντομα ανακοινωθεί σχέδιο Πρόωρης Αφυπηρέτησης Εκπαιδευτικών, τότε είναι βέβαιο ότι θα δημιουργηθούν νέα δεδομένα για τους συναδέλφους που παραμένουν ακόμα αδιόριστοι, υπό οποιοδήποτε καθεστώς. Για να πραγματοποιηθεί όμως αυτό είναι σημαντικό να μην υπάρξουν νέες εκπλήξεις από πλευράς Κυβέρνησης.

 

4. Καθεστώς Αορίστου Χρόνου στην Εκπαίδευση

Θέση του ΚΔΣ της ΟΕΛΜΕΚ αλλά και των άλλων δύο Εκπαιδευτικών Οργανώσεων (ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ) είναι ότι εκπαιδευτικοί Αορίστου Χρόνου θα πρέπει να θεωρούνται όλοι εκείνοι οι εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν αθροιστικά εκπαιδευτική υπηρεσία τριάντα (30) μηνών στο Δημόσιο Σχολείο, με οποιοδήποτε εργασιακό καθεστώς. Η θέση αυτή έχει υιοθετηθεί, μετά και από τις δικές μας παρεμβάσεις και επαφές, από τη συντριπτική πλειοψηφία των κομμάτων.

Το θέμα αυτό συζητήθηκε στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής τέλη Ιουνίου και ασφαλώς διασυνδέθηκε, από Κυβερνητικής πλευράς, με το λεγόμενο κλείσιμο της στρόφιγγας παραγωγής τριαντραμηνιτών. Η εν λόγω Επιτροπή αποφάσισε τη σύσταση μιας ad hoc Επιτροπής, υπό την Προεδρία της Γενικής Διευθύντριας του ΥΠΠ, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων, η ΕΕΥ και εκπρόσωποι της Νομικής Υπηρεσίας και η οποία θα εξέταζε το θέμα και θα πρότεινε στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής μια νέα ρύθμιση, που θα ικανοποιούσε όλες τις πλευρές. Η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας ανέλαβε να εξετάσει την περίπτωση της Ελλάδας και να επανέλθει. Μέχρι σήμερα δεν είχαμε οποιαδήποτε νέα πρόσκληση για συζήτηση του θέματος.

 

5. Συνταξιοδοτικά δικαιώματα των εκπαιδευτικών που μονιμοποιήθηκαν μετά τον Οκτώβριο του 2011 και Σχέδιο Πρόωρης αφυπηρέτησης με όλα τα ωφελήματα και χωρίς αναλογιστική μείωση

Οι τρεις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις ζήτησαν να συμπεριληφθούν στην απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της 3ης Οκτωβρίου 2018, τα θέματα αυτά, που αφορούν εκατοντάδες συναδέλφους μας στη Μέση Εκπαίδευση. Μάλιστα, σε συνέχεια αυτής της ενέργειας, και μετά την εκτόνωση της κρίσης, επανέφεραν το πρώτο θέμα, με επιστολή τους στις 2 Οκτωβρίου 2018, στον Υπουργό Οικονομικών. Ακολούθησε, συνάντηση με τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών στις 30 Οκτωβρίου 2018, στην οποία συζητήθηκε το συγκεκριμένο θέμα, ενώ η ΟΕΛΜΕΚ το ενέγραψε και στην ατζέντα των θεμάτων που συζήτησε η ΜΕΠΕΥ στην πρώτη της Συνεδρία, στις 15 Νοεμβρίου 2018. Ο Πρόεδρος της ΜΕΠΕΥ ενημέρωσε τις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις για τα δύο αυτά ζητήματα λέγοντας ότι:

  • Ως προς το πρώτο, Ομάδα Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Οικονομικών μελετά τις αναλογιστικές παραμέτρους που υπέβαλαν οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις και προχωρά τη μελέτη σε σχέση με τη δημιουργία Ταμείου Προνοίας. Ο κ. Πατσαλίδης σημείωσε ότι αναλόγως του κόστους ενδεχομένως να εξεταστεί και το ενδεχόμενο της συμπερίληψης αυτής της ομάδας των Εκπαιδευτικών σε ό,τι ισχύει ή θα ισχύει και για παλαιότερους μόνιμους Εκπαιδευτικούς (σε τέτοια περίπτωση θα χρειαστεί αλλαγή της ειλημμένης πολιτικής της απόφασης).
  • Ως προς το δεύτερο, Ομάδα Εμπειρογνωμόνων επεξεργάζεται νομικά και δημοσιονομικά ένα Σχέδιο Πρόωρης Αφυπηρέτησης, το οποίο θα παρέχει την ευκαιρία σε όσους και όσες εκπαιδευτικούς έχουν συμπληρώσει το 60ο έτος της ηλικίας τους να αφυπηρετήσουν, χωρίς τις προβλεπόμενες, αυτή τη στιγμή από τον σχετικό νόμο, επιβαρύνσεις. Αυτό το παράθυρο προβλέπεται να ανοίξει από τον ερχόμενο Ιανουάριο μέχρι και τον Ιούλιο του 2019 και ενδεχομένως να μην αφορά μόνο τον Τομέα της Εκπαίδευσης, αλλά ολόκληρο τον Δημόσιο Τομέα (εξετάζεται η νομιμότητα ενός τέτοιου εγχειρήματος μόνο για την Εκπαίδευση). Η ΟΕΛΜΕΚ ζήτησε, και το αίτημά της παραπέμφθηκε για εξέταση, να συμπεριληφθούν στους εκπαιδευτικούς που θα έχουν αυτό το δικαίωμα και όσοι/όσες έχουν συμπληρώσει 400 μήνες εκπαιδευτικής υπηρεσίας, αλλά δεν θα συμπληρώνουν το 60ο έτος της ηλικίας τους, το διάστημα που προαναφέρθηκε.

Στο σημείο αυτό σημειώνω ότι στις 12 Νοεμβρίου 2018, μετά από μια αυθόρμητη πρωτοβουλία επηρεαζόμενων από αυτή την εκκρεμότητα Εκπαιδευτικών, συστάθηκε ομάδα πρωτοβουλίας, με την οποία η ΟΕΛΜΕΚ θα βρίσκεται σε συνεννόηση για τις όποιες εξελίξεις. Αυτό που νομίζω θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο και να αποτελεί δέσμευση της ΟΕΛΜΕΚ είναι ότι κανένα Συμβούλιο δεν θα πρέπει να αποφασίσει για την όποια εξέλιξη, ερήμην των επηρεαζομένων.

Στο σημείο αυτό να μου επιτραπεί και μια μικρή αλλά ουσιαστική αναφορά για το ψήφισμα που είχαμε εκδώσει τον περασμένο Ιούνιο και με βάση το οποίο η ΠΣΓΑ εξουσιοδοτούσε το ΚΔΣ για λήψη δυναμικών μέτρων, συμπεριλαμβανομένων και των κλιμακωτών απεργιακών μέτρων, αρχής γενομένης από το πρώτο δεκαήμερο Οκτωβρίου 2018, αν μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2018 δε ρυθμιζόταν το θέμα. Να μου επιτρέψετε να υπενθυμίζω απλώς ότι αυτή την απόφαση τη λαμβάναμε στις 21 Ιουνίου 2018, χωρίς να γνωρίζαμε τι θα ακολουθούσε λίγες μέρες αργότερα. Δεν υπάρχει, νομίζω, λογικός άνθρωπος, που να μην κατανοεί ότι ο μοναδικός  λόγος που δεν προχωρήσαμε στην υλοποίηση αυτής της απόφασης ήταν τα πρωτοφανή γεγονότα που βιώσαμε και οι εξελίξεις που ακολούθησαν αμέσως μετά την εκτόνωση της κρίσης στις 3 Οκτωβρίου 2018. Με βάση τα πιο πάνω είναι προφανές ότι δεν υπήρχε το κατάλληλο πολιτικό, κοινωνικό και εκπαιδευτικό κλίμα, που να μας επέτρεπε νέες απεργιακές κινητοποιήσεις.

 

6. Διεξαγωγή εράνου υπέρ των πυροπλήκτων στο Μάτι της Αττικής

Οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ, μετά την τραγωδία που βίωσε ο ελληνικός λαός το περασμένο καλοκαίρι στο Μάτι της Αττικής, προχώρησαν στο άνοιγμα Λογαριασμών με στόχο την οικονομική ενίσχυση των χιλιάδων ανθρώπων που βίωσαν αυτή την απίστευτη τραγωδία. Μέσα από νομότυπες διαδικασίες, συγκεντρώθηκε το ποσό των 25.000 περίπου ευρώ (και από τις τρεις Οργανώσεις), το οποίο και θα πρέπει να διατεθεί σύντομα, μέσα από σωστές και διαφανείς διαδικασίες. Αυτό ασφαλώς θα γίνει μετά από συνεννόηση και με τις άλλες δύο Εκπαιδευτικές Οργανώσεις.

 

7. Κοινοί νομικοί Σύμβουλοι των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων

Τα ΚΔΣ των τριών Εκπαιδευτικών Οργανώσεων αποφάσισαν από κοινού να συνεργαστούν με τα Δικηγορικά Γραφεία Κρις Τριανταφυλλίδη και Αντρέα Αγγελίδη για μια σειρά ζητημάτων που χρειάζονταν άμεση και αποτελεσματική διαχείριση, όπως οι μονομερείς αποφάσεις της Κυβέρνησης σε σχέση με τα εργασιακά και όχι μόνο ζητήματα, η διαχείριση του διαλόγου στο πλαίσιο της ΜΕΠΕΥ, οι αποκοπές σε μισθούς λόγω των απεργιακών μέτρων της 18ης και 19ης Σεπτεμβρίου, οι οικονομικές διεκδικήσεις και οι εκκρεμούσες προσφυγές για αποκοπές, παγοποίηση κλιμάκων κ.λπ., τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα όσων εκπαιδευτικών μονιμοποιήθηκαν μετά τον Οκτώβριο του 2011 και τέλος οι οικονομικές υποχρεώσεις του κράτους έναντι των Συντεχνιών με βάση συμφωνία που έχει συνομολογηθεί το 2007, αναφορικά με την ευημερία των μελών τους.

Στο σημείο αυτό επιτρέψετέ μου μια σύντομη αναφορά στο θέμα του κατά πόσο οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις θα έπρεπε να διεκδικήσουν ή όχι τη μη αποκοπή ημερομισθίων εξαιτίας της 48ωρης απεργίας. Οι τρεις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις αποφάσισαν να διεκδικήσουν τη μη αποκοπή των ημερομισθίων, μετά από νομική συμβουλή των δύο πιο πάνω Δικηγορικών Γραφείων, καθώς, όπως ισχυρίστηκαν, αυτό απαγορεύεται από το Σύνταγμα όταν ο εργαζόμενος εξωθείται σε απεργιακά μέτρα λόγω των αυθαιρεσιών της εκτελεστικής εξουσίας. Αν η θέση αυτή δικαιωθεί στο δικαστήριο, αντιλαμβάνεστε ότι στο μέλλον καμία Κυβέρνηση δε θα τολμά να προχωρά σε μονομερείς και ετσιθελικές αποφάσεις, καταστρατηγώντας θεσμοθετημένες διαδικασίες. Ξεκαθαρίζω ότι το θέμα της διεκδίκησης της μη αποκοπής σε καμία περίπτωση δε διασυνδέεται με ευτελή οικονομικά κίνητρα, που κάτι τέτοιο θα ήταν αναξιοπρεπές και ανήθικο και μόνο να το σκεφτόμαστε. Γι’ αυτό, για να αποφύγουμε τέτοιους συνειρμούς, το ΚΔΣ αποφάσισε να εισηγηθεί στα μέλη του, σε περίπτωση που υπάρξει δικαίωση της πιο πάνω θέσης, τα ποσά αυτά να δοθούν για κάποιο αγαθό σκοπό. Δυστυχώς, ο τρόπος που κάποιοι συνδικαλιστές, άλλων Εκπαιδευτικών Οργανώσεων, διαχειρίστηκαν το θέμα, προκάλεσε προβλήματα στην εικόνα των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων.

 

8. Αναλυτικά Προγράμματα (Δείκτες Επιτυχίας και Επάρκειας)

Μετά την απαίτηση της ΟΕΛΜΕΚ για μέτρηση του πραγματικά διαθέσιμου διδακτικού χρόνου, ώστε να γίνουν οι αναγκαίες αναπροσαρμογές στα νέα Αναλυτικά Προγράμματα και να αντιμετωπιστεί το διαχρονικό πρόβλημα του τεράστιου και μη διαχειρίσιμου όγκου της διδακτέας ύλης, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού έδωσε για μια ακόμα φορά οδηγίες στις Επιτροπές Αναλυτικών Προγραμμάτων για αναθεώρηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων. Δυστυχώς, το αποτέλεσμα είναι απογοητευτικό, καθώς για μία ακόμα φορά, σε πολλά μαθήματα φαίνεται ότι το πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται και να ταλαιπωρεί εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Η ΟΕΛΜΕΚ έχει ήδη συναντηθεί με την Πρόεδρο της Συντονιστικής Επιτροπής Αναλυτικών Προγραμμάτων (ΣΕΑΠ) κα Αθηνά Μιχαηλίδου και της έχει ζητήσει επείγουσα σύγκληση της ΣΕΑΠ για να παρθούν επιτέλους εκείνες οι αποφάσεις που θα επιλύσουν αυτό το διαχρονικό πρόβλημα. Ταυτόχρονα, ως ΚΔΣ αποφασίσαμε να αποστείλουμε επιστολές σε όλους τους Συνδέσμους προκειμένου να έχουμε τη δική τους αξιολόγηση γι’ αυτό το ζήτημα.

 

9. Αξιοποίηση των εκτός Κύπρου εκπαιδευτικών μας εταίρων και διεθνής εκπροσώπηση της ΟΕΛΜΕΚ

Η ΟΕΛΜΕΚ αξιοποίησε, κατά την περίοδο της πρόσφατης κρίσης, τους ευρωπαίους εταίρους της. Με την έναρξη της κρίσης στις 2 Ιουλίου 2018 η ηγεσία της Οργάνωσης ενημέρωσε σχετικά την ηγεσία της ETUCE στις Βρυξέλλες και κατήγγειλε τη στάση τόσο του ΥΠΠ όσο και της Κυβέρνησης. Η ETUCE, δια της Διευθύντριας της Susan Flocken, εξέδωσε δυο ανακοινώσεις, 12 Ιουλίου και 26 Αυγούστου 2018, με τις οποίες καλούσε την Κυπριακή Κυβέρνηση να σεβαστεί την κοινή απόφαση που συνυπέγραψαν οι 28 Ευρωπαίοι ηγέτες τον Νοέμβριο 2017, σύμφωνα με την οποία η εκτελεστική εξουσία δεν προβαίνει σε μονομερείς ενέργειες ενάντια στους εργαζομένους, αν δεν προηγηθεί εντατικός θεσμικός διάλογος.

Ταυτόχρονα, η ΟΕΛΜΕΚ εκπροσωπήθηκε σε μια σειρά Συνεδρίων στον ευρωπαϊκό χώρο και έλαβε μέρος σε συζητήσεις, τιμώντας τις υποχρεώσεις της, σχετικά με κοινού ενδιαφέροντος ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά και εργασιακά θέματα.

Ειδικότερα, η Οργάνωσή μας εκπροσωπήθηκε στις πιο κάτω περιπτώσεις:

Α.  Πρόγραμμα ένταξης παιδιών προσφύγων και μεταναστών στην

Εκπαίδευση

Η Κύπρος εκπροσωπήθηκε από τον Αντιπρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ Παντελή Νικολαΐδη. Σημειώνεται ότι τον προσεχή Ιούνιο, ως ΟΕΛΜΕΚ, θα αναλάβουμε τη διοργάνωση σχετικού συνεδρίου της ETUCE στην Κύπρο, στην οποία θα συμμετέχουν χώρες μέλη της ETUCE.

Β.  Πανευρωπαϊκή Σύνοδος της ETUCE στην Αθήνα

Η συγκεκριμένη Σύνοδος πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, στις 27 και 28 Νοεμβρίου 2018 και η ΟΕΛΜΕΚ εκπροσωπήθηκε από τον Αντιπρόεδρο της κ. Παντελή Νικολαΐδη. Σημειώνεται ότι ο Τουρκοκύπριος συνάδελφος Ταχίρ, που εκπροσωπούσε τις έξι (6) Ε/Κ και Τ/Κ Εκπαιδευτικές Οργανώσεις τα προηγούμενα δύο χρόνια, στην ETUCE, ολοκλήρωσε τη θητεία του και γι’ αυτό οι Ε/Κ Εκπαιδευτικές Οργανώσεις θα πρέπει να ορίσουν Ε/Κ εκπρόσωπο, για τα επόμενα δύο χρόνια, βάσει της συμφωνίας που προσυπέγραψαν οι έξι (6) Εκπαιδευτικές Οργανώσεις τον Ιανουάριο του 2015.

Γ.  Ανταλλαγές επισκέψεων με την Πολωνική Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών ZDF

Η ΟΕΛΜΕΚ μαζί με τους εκπροσώπους της Πολωνικής Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών ZDF βρίσκονται στο στάδιο του Προγραμματισμού αμοιβαίων επισκέψεων μελών τους, στις εγκαταστάσεις αναψυχής των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων σε Πάφο και Κρακοβία αντίστοιχα.

Δ.  Κοινό συνέδριο ΟΕΛΜΕΚ – ΟΛΜΕ

Η ΟΕΛΜΕΚ μαζί με την ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευση Ελλάδος) θα διοργανώσουν στις 15 Φεβρουαρίου 2019 κοινό συνέδριο στην Αθήνα, με θέμα «Τεχνολογία στην Εκπαίδευση». Λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν σε ευθετότερο χρόνο. Φιλοδοξία μας είναι το Συνέδριο αυτό να καταστεί θεσμός μεταξύ των δύο Εκπαιδευτικών Οργανώσεων.

 

10. Κοινωνική Συμμαχία για το ΓΕΣΥ

Η ΟΕΛΜΕΚ, όπως όλοι γνωρίζετε, εκπροσωπείται στην Κοινωνική Συμμαχία, μια ομάδα διαφόρων κοινωνικών φορέων που απαιτούν την εφαρμογή του ΓΕΣΥ, όπως προβλέπεται από τον σχετικό οδικό χάρτη.

Λόγω της πρόσφατης αναταραχής στον χώρο της Υγείας, η Κοινωνική Συμμαχία δραστηριοποιήθηκε έντονα. Συναντήθηκε με τον Υπουργό Υγείας και όλα τα κόμματα, σε μια προσπάθεια να ασκήσει πίεση προς κάθε αρμόδιο για τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων σχετικά με την έναρξη της λειτουργίας του ΓΕΣΥ.

 

11. Καταστατικές Τροποποιήσεις

Η Διακινησιακή Επιτροπή που ανέλαβε το έργο του εκσυγχρονισμού του Καταστατικού της Οργάνωσης συνέχισε και ολοκλήρωσε το έργο της.  Με τη σημερινή Καταστατική Τροποποίηση αφήνουμε ως παρακαταθήκη στην Οργάνωσή μας ένα σύγχρονο καταστατικό επικυρωμένο με τη σφραγίδα της Εφόρου Συντεχνιών, την οποία θα ήθελα να ευχαριστήσω για τη σημαντική βοήθεια που μας προσέφερε όλο αυτό το διάστημα. Με την ευκαιρία θα ήθελα να ευχαριστήσω τα μέλη της Διακινησιακής Επιτροπής Δημήτρη Ταλιαδώρο, Στέλιο Κουτσίδη, Ελευθερία Θεοδώρου, Λάκη Γαβριήλ, Κώστα Χατζησάββα, Μάριο Κανικλίδη, Θεόδωρο Ασλανίδη, Ονούφριο Χαραλάμπους, Παντελή Νικολαΐδη και Γιώργο Παπαγεωργίου και να τους συγχαρώ για το πολύ σημαντικό έργο που επιτέλεσαν. Τώρα ξεκινά το έργο των ηγεσιών των Συνδέσμων να καταστήσουν τα καταστατικά τους συμβατά με το καταστατικό της ΟΕΛΜΕΚ. Το ΚΔΣ πολύ σύντομα θα απαιτήσει από τις ηγεσίες των Συνδέσμων, σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, να ολοκληρώσουν αυτή τους την υποχρέωση.

 

12. Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού και του Εκπαιδευτικού Έργου

Πραγματοποιήθηκαν μέχρι σήμερα τρεις συναντήσεις με την Επιτροπή που διορίστηκε από τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού, υπό την Προεδρία του Καθηγητή Κώστα Χρίστου, με εντολή να προχωρήσει στην εκπόνηση ενός νέου Σχεδίου Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού και του Εκπαιδευτικού Έργου. Η ΟΕΛΜΕΚ κατέθεσε αρχικά τις βασικές ομόφωνες θέσεις της, επί των οποίων αναμένει ότι θα εδράζεται το όποιο νέο Σχέδιο Αξιολόγησης.  Αυτές οι θέσεις καταγράφονται και στο σημερινό ψήφισμα που θα κληθεί αργότερα σήμερα να υπερψηφίσει η ΠΣΓΑ. Διευκρινίζεται ότι η ΟΕΛΜΕΚ θα τοποθετηθεί επί του τελικού Σχεδίου, το οποίο, απ’ ό,τι φαίνεται, θα είναι έτοιμο εντός των επόμενων εβδομάδων.

 

13. Επιτροπή για την Αξιολόγηση του Μαθητή

Πραγματοποιήθηκε στις 21 Νοεμβρίου 2018 συνάντηση της εν λόγω Επιτροπής, της οποίας προεδρεύει η κα Κουτσελίνη, με τις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις, στις οποίες παρουσιάστηκε ένα Σχέδιο που αφορά την Αξιολόγηση του Μαθητή από την Α΄ Δημοτικού μέχρι και την Γ΄ Λυκείου. Παρόλο που οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις ήταν μέλη αυτής της Επιτροπής, αυτές δε συμμετείχαν σε καμία συνεδρία λόγω των μέτρων που ήταν σε ισχύ. Οι Πρόεδροι των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων διευκρίνισαν στη συνάντηση ότι θα τοποθετηθούν επί του τελικού κειμένου. Η κα Κουτσελίνη δεσμεύτηκε, με τη σειρά της, ότι θα συμπεριλάβει στο εισαγωγικό της σημείωμα το γεγονός ότι οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις δεν είχαν οποιαδήποτε εμπλοκή ή ανάμιξη στη διαμόρφωση της εν λόγω πρότασης, η οποία σύντομα, όπως μας λέχθηκε, θα υποβληθεί στον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού.

 

14. Αναστολή των Εξετάσεων στο τέλος των τετραμήνων

Μετά τη μεθοδική προσπάθεια της Οργάνωσής μας από τον περασμένο Φεβρουάριο (διενέργεια δημοψηφίσματος για τις εξετάσεις στο τέλος των τετραμήνων, εγγραφή του θέματος από κόμματα για συζήτηση στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, συναντήσεις με τα Κοινοβουλευτικά Κόμματα, προβολή των θέσεων μας από τα ΜΜΕ), επιτεύχθηκε η αναστολή για έναν χρόνο των εξετάσεων στο τέλος των τετραμήνων. Για να συμβεί αυτό χρειάστηκε να συμβεί μια πρωτοφανής ενέργεια από πλευράς του ΠτΔ, να αποσύρει τη σχετική Αναφορά του από το Ανώτατο, μετά από αναπομπή του νόμου από τη Βουλή. Ξεκαθαρίζουμε ότι ο σκοπός της αναστολής δεν είναι, όπως ισχυρίζεται η Κυβέρνηση, για να εφαρμοστούν, ως έχουν, την επόμενη σχολική χρονιά. Η θέση της ΟΕΛΜΕΚ  είναι ξεκάθαρη: πρέπει να ανοίξει και να συζητηθεί ο Φάκελος Αξιολόγηση του Μαθητή συνολικά, καταλήγοντας σε μια φόρμουλα αξιολόγησης η οποία δεν θα ενισχύει τον ήδη παθογόνο εξετασιοκεντρισμό του Εκπαιδευτικού Συστήματος. Σημειώνω ότι σε πρόσφατη συνάντηση της Γραμματείας της ΟΕΛΜΕΚ με το νεοεκλεγέν Συμβούλιο της ΠΣΕΜ, μας λέχθηκε ξεκάθαρα ότι οι μαθητές δεν πρόκειται να αποδεχτούν εξετάσεις στο τέλος των τετραμήνων.

 

15. Βία και Παραβατικότητα  – Ασφάλεια και Υγεία

Πραγματοποιήθηκε, στις 5 Νοεμβρίου 2018, με πρωτοβουλία της ΟΕΛΜΕΚ, συνάντηση των τριών Εκπαιδευτικών Οργανώσεων με τον κ. Άντρο Καπαρδή, Ομότιμο Καθηγητή του Πανεπιστημίου Κύπρου,  για συζήτηση των θεμάτων που άπτονται των φαινομένων βίας και παραβατικότητας στους σχολικούς χώρους. Μετά από κοινή απόφαση των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων για ενεργότερη εμπλοκή τους στο θέμα αυτό, ανατέθηκε στον κ. Καπαρδή η παρουσίαση του θέματος στα μέλη των ΚΔΣ των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων, η οποία όντως πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στις 22 Νοεμβρίου 2018. Αυτή τη στιγμή εκκρεμεί η απόφαση της ΠΟΕΔ, προκειμένου να εξουσιοδοτηθεί ο κ. Καπαρδής να προχωρήσει στην εκπόνηση ενός συγκεκριμένου Προγράμματος, το οποίο θα αξιολογηθεί εκ νέου από τα Συμβούλια των Οργανώσεων, με ιδιαίτερη ασφαλώς έμφαση στην οικονομική του διάσταση.

Επιπρόσθετα, η ΟΕΛΜΕΚ απέστειλε επιστολή στον Προϊστάμενο των Τεχνικών Υπηρεσιών, με την οποία υποδεικνύεται αριθμός σχολείων στα οποία θα πρέπει να προωθηθεί, σε πρώτη φάση, η περίφραξη των χώρων στάθμευσης, για προστασία των περιουσιακών στοιχείων των εκπαιδευτικών και του λοιπού προσωπικού των σχολείων. Νοείται ότι θέση της Οργάνωσής μας παραμένει η περίφραξη των χώρων στάθμευσης όλων των σχολείων. Δεδομένη είναι και η απόφαση για περίφραξη όλων των σχολικών μονάδων και για εγκατάσταση θυροτηλεφώνων σε όλα τα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης. Οι Σχολικές Εφορείες φαίνεται να ξεκίνησαν την προετοιμασία του έργου αλλά ασφαλώς θα αναμένουμε να δούμε απτά αποτελέσματα.

Συγχρόνως, οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις συναντήθηκαν με τον Πρόεδρο της Αρχής κατά των Εξαρτήσεων και συζήτησαν το πλαίσιο μιας ενδεχόμενης συνεργασίας. Στις 19 Δεκεμβρίου 2018 θα γίνει διευρυμένη σύσκεψη και με τον Πρόεδρο του Οργανισμού Νεολαίας με στόχο τη δημιουργία ενός Προγράμματος που αρχικά θα εφαρμοστεί σε δύο Επαρχίες (μάλλον σε αυτήν της Πάφου και αυτήν της Ελεύθερης Αμμοχώστου). Στόχος μας είναι οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις να βγουν μπροστά σε αυτό το μεγάλο θέμα που ταλαιπωρεί εκπαιδευτικούς και μαθητές, από τη στιγμή που το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού εμφανίζεται - και σε αυτό το θέμα - κατώτερο των περιστάσεων.

 

Αγαπητές συναδέλφισσες, Αγαπητοί συνάδελφοι,

 

Προσπάθησα, μέσα σε λίγες σελίδες, να χωρέσω τα γεγονότα και τις δράσεις ενός εξαμήνου, που ίσως διεκδικεί τον τίτλο του πιο έντονου από κάθε άποψη εξαμήνου στην πρόσφατη ιστορία της Οργάνωσής μας. Ασφαλώς και θα μπορούσαν να λεχθούν πολύ περισσότερα όμως, όπως αντιλαμβάνεστε, ο χρόνος είναι αδυσώπητος.

 

Στο σημείο αυτό θα ήθελα καταρχάς να εκφράσω τις ευχαριστίες μου στους πιο στενούς συνεργάτες μου, στα μέλη της Γραμματείας, για την εξαιρετική συνεργασία που είχαμε όλο αυτό το πολύ κρίσιμο διάστημα. Οφειλόμενες, όμως, ευχαριστίες και προς όλα τα μέλη του ΚΔΣ, τα οποία όποτε χρειάστηκε, και σε αυτό το χρονικό διάστημα ήταν πολλές οι φορές που χρειάστηκε, ανέλαβαν να σηκώσουν το βάρος δύσκολων αποφάσεων, να καθοδηγήσουν και να εξουσιοδοτήσουν τη Γραμματεία για συγκεκριμένους χειρισμούς.

 

Παρά την κρισιμότητα των στιγμών και του τεράστιου βαθμού δυσκολίας που είχαμε στη λήψη αποφάσεων, που κυριολεκτικά έκαιγαν, συνεργαστήκαμε με όλους θεωρώ πάρα πολύ καλά. Υπήρξαν ασφαλώς και πράγματα που θα έπρεπε να είχαν αποφευχθεί, συμπεριφορές που δεν θεωρώ ότι μας τιμούν, όμως γι’ αυτά ας κάνει ο καθένας την αυτοκριτική του.

 

Τα δύσκολα, συνάδελφοι και συναδέλφισσες, δεν έχουν περάσει. Τουναντίον, εκτιμώ ότι είναι μπροστά μας και γι’ αυτό το πρώτο που χρειάζεται είναι η διαφύλαξη της ενότητας πρώτα και κύρια στη βάση του Κλάδου και ασφαλώς εντός της Οργάνωσης και συγχρόνως στο επίπεδο των άλλων δύο Εκπαιδευτικών Οργανώσεων.

 

Προτού αφήσω το βήμα, ενόψει των επερχόμενων εορτών, θα ήθελα να απευθύνω σε όλους και όλες τις πιο θερμές ευχές μου για Καλά Χριστούγεννα και για ένα 2019 ευτυχισμένο και συνδικαλιστικά ειρηνικό.

 

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ που με ακούσατε και παραμένω στη διάθεσή σας για τις όποιες διευκρινίσεις και τη συζήτηση που θέλω να πιστεύω ότι θα είναι εποικοδομητική και με στόχο να γίνουμε καλύτεροι.

 

Ξανά σας ευχαριστώ!

 

Λευκωσία,  13  Δεκεμβρίου  2018

Αρ. πρωτ.  ΠΣΤΑ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018(ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΚΔΣ)

 
ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΩΝ