facebook
 
 
 
 
ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ
ΔΕΛΤΙΟ
ΤΥΠΩΣΤΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑΣ ΣΑΣ
 
Ανακοίνωση ΟΕΛΜΕΚ για την Ομάδα Άμεσης Παρέμβασης (ΟΑΠ)
 
 
 
 
Ημερομηνία: 26-08-2019

 

 

Τ.Θ. 28917,

2084 ΑΚΡΟΠΟΛΗ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

ΤΗΛ. 22- 378480 , 22-379590,

ΦΑΞ. 22-379430, 22-379550

E-MAIL: info@oelmek.com.cy

Website: www.oelmek.com.cy


Ανακοίνωση ΟΕΛΜΕΚ για την Ομάδα Άμεσης Παρέμβασης (ΟΑΠ)

Η ΟΕΛΜΕΚ θεωρεί ότι ο τρόπος με τον οποίο το ΥΠΠΑΝ, παρουσιάζει στην κοινή γνώμη την προηγούμενη δομή και δράση της ΟΑΠ, η οποία είχε κατά γενική ομολογία των σχολικών μονάδων αξιέπαινη δράση που χαρακτηριζόταν από υψηλού επιπέδου επαγγελματισμό, εμπειρία και γνώση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.  Αντί της εκτίμησης προς το έργο που έχει επιτελεστεί όλα αυτά τα χρόνια, τα μέλη της ΟΑΠ απαξιώνονται με υπαινιγμούς και χρεώνονται καθημερινά την ευθύνη σε οργανωτικά και δομικά προβλήματα που ουσιαστικά αφορούν την αποτελεσματικότητα του ίδιου του Υπουργείου.

Η ΟΑΠ δημιουργήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας το 2009 και σε αυτήν δόθηκαν γραπτοί όροι εντολής για τον ρόλο και το έργο που θα επιτελούσε σχετικά με τη βία και την παραβατικότητα στα σχολεία.  Αυτούς τους όρους υπηρέτησαν απαρέγκλιτα οι λειτουργοί της και ουδέποτε παραμέλησαν τα καθήκοντά τους, όπως δυστυχώς αφήνεται να νοηθεί.  Συχνά γίνονται αναφορές για δήθεν αργοπορία ή ακούγονται κατηγορίες για  τήρηση των διαδικασιών χωρίς ευελιξία και απροθυμία των λειτουργών για αυτεπάγγελτη παρέμβαση στα σχολεία. Αυτά πόρρω απέχουν από την πραγματικότητα.  Οι λειτουργοί της ΟΑΠ, ως υφιστάμενο προσωπικό, ακολουθούσαν τις εντολές των προϊσταμένων της (Διοικητικοί, Επιθεωρητές, Διευθυντές Βαθμίδων, Γ.Δ. ΥΠΠ), καθώς και το πλαίσιο εργασίας που καθόρισε το ίδιο το Υπουργείο. Επιπλέον, σεβάστηκε πλήρως την εκπαιδευτική νομοθεσία και τους σχολικούς κανονισμούς, που δίδουν την αποκλειστική αρμοδιότητα αποφάσεων, στον Διευθυντή και στον Καθηγητικό/Διδασκαλικό Σύλλογο για τις όποιες συνεργασίες και δράσεις εντός του σχολείου.

 

Θεωρούμε συνεπώς ορθό, να παραθέσουμε λεπτομερέστερα τα στοιχεία που αφορούν στο έργο που επιτελούσαν οι λειτουργοί της ΟΑΠ σύμφωνα με τους όρους εντολής τους και το οποίο συγκρίνεται με το τι διατείνεται σχετικά, το ίδιο το Υπουργείο (βλ. άρθρο στο Philenews, ημ. 24/07/19). Παρόλο που, στόχος δεν είναι η αντιπαράθεση της Οργάνωσής μας με το ΥΠΠΑΝ, αλλά ο εποικοδομητικός διάλογος, προς όφελος πάντοτε του Δημόσιου Σχολείου, θεωρούμε υποχρέωσή μας α) να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια των συναδέλφων μας που υπηρέτησαν με αφοσίωση την ΟΑΠ και τα σχολεία, β) να τους προστατέψουμε από ατεκμηρίωτη κριτική που στοχεύει στον αποπροσανατολισμό από την ουσία, γ) να παρουσιάσουμε με αντικειμενικότητα την πραγματικότητα, και τέλος, δ) να εκφράσουμε ξανά τον έντονο προβληματισμό και τις ανησυχίες μας, δέκα ημέρες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, κατά πόσο η ΟΑΠ έχει στελεχωθεί με άτομα που έχουν τις γνώσεις, κατέχουν τις εμπειρίες και την επιστημοσύνη να διαχειριστούν περιστατικά ακραίας παραβατικής συμπεριφοράς εντός των σχολικών μονάδων, κυρίως μετά τις παραιτήσεις όλων, σχεδόν, των εξειδικευμένων λειτουργών που στελέχωναν την ΟΑΠ.  Τονίζουμε, ξανά, ότι η απόφαση για τις αλλαγές αναφορικά με την νέα δομή και τον νέο τρόπο λειτουργίας της ΟΑΠ, ανήκουν αποκλειστικά στο ΥΠΠ. Η Οργάνωσή μας θα παρακολουθεί από κοντά και θα αξιολογήσει τα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει με την ΟΑΠ, αφού το ζήτημα της παραβατικότητας θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τους εκπαιδευτικούς.

 

 

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΟΑΠ

(Philenews, ημ. 24/07/19)

Ο ΤΡΟΠΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΟΑΠ

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΕΝΤΟΛΗΣ ΤΗΣ

2009-2019

1

Η ΟΑΠ δρούσε ανεξάρτητα από τις δομές του Υπουργείου, αυτόνομα, με αποφάσεις κυρίως αποσπασμένου εκπαιδευτικού που εκτελούσε χρέη συντονιστή.

 

Η ΟΑΠ ποτέ δεν δρούσε αυθαίρετα αλλά κάτω από τις οδηγίες και την έγκριση των προϊσταμένων της στο ΥΠΠΑΝ και σε πλήρη συντονισμό με τις Διευθύνσεις των Βαθμίδων. Η ΟΑΠ τελούσε επίσης κάτω από τον διοικητικό έλεγχο και έγκριση της/του εκάστοτε Γ.Δ. τόσο στο θέμα των δράσεων όσο και σε θέματα οικονομικής διαχείρισης. Ο Συντονιστής της ΟΑΠ ήταν ένα απλό μέλος της και καθοριζόταν για σκοπούς επιχειρησιακού συντονισμού.

 

2

Δεν υπήρχε συστηματική αξιολόγηση για το σύνολο των δράσεων της ΟΑΠ.

 

Η ΟΑΠ πραγματοποιούσε με δική της πρωτοβουλία συνεχείς αξιολογήσεις. Τα τρία τελευταία χρονιά διεξήγαγε μεγάλης έκτασης αξιολογήσεις με τα συνεργαζόμενα σχολεία, τις οποίες κοινοποιούσε στους προϊσταμένους της και άλλους αρμόδιους. Η τελευταία έρευνα ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο 2019, από το Κέντρο Έρευνας και Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, μετά από διαχρονικό αίτημα της Ομάδας.

 

3

Η παρακολούθηση και η καταγραφή περιστατικών αφηνόταν στην ίδια την ομάδα της ΟΑΠ.

Η Ομάδα παρέδιδε ανελλιπώς στους προϊσταμένους της, πλήρη στατιστικά δεδομένα για τον αριθμό των περιστατικών, το είδος των δράσεών της, καθώς και τις επισημάνσεις, ανάγκες και εισηγήσεις της για την πρόληψη και διαχείριση της σχολικής παραβατικότητας.

 

4

Η συνεργασία της ΟΑΠ με εξωτερικούς συνεργάτες γινόταν μέσω των Διευθύνσεων των σχολείων και περιοριζόταν στις 3-5 περιόδους ημερησίως.

 

Η διαδικασία αγοράς υπηρεσιών Σχολικών Συνεργατών και ο τρόπος πρόσληψής τους καθορίστηκε από το ΥΠΠΑΝ και το Υπ.Οικ. στη βάση σχετικής νομοθεσίας και σύμφωνα με τις ανάγκες για ευελιξία και αμεσότητα στα θέματα της παραβατικότητας. Το 30-40% των Σχολικών Συνεργατών είχαν πλήρη απασχόληση, δηλαδή 7 περιόδους τη μέρα και αναλάμβαναν ομάδα μαθητών (μέχρι 8 μαθητές). Οι 3-5 περίοδοι ημερησίως, αφορούσαν α) τη στήριξη μόνο ενός μαθητή, β) τις υπόλοιπες ώρες, ο μαθητής έπρεπε να συμμετέχει κανονικά στην τάξη του.

Η αντιμισθία των ΣΣ αποφασίστηκε στη βάση του ετήσιου διαθέσιμου ποσού της ΟΑΠ σε σχέση με τις ανάγκες των σχολείων.

5

Ο ρόλος και οι αρμοδιότητες της ΟΑΠ δεν ήταν ξεκάθαρες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρές επικαλύψεις κατά τη λειτουργία της.

 

Η ΟΑΠ δημιουργήθηκε από το ίδιο το Υπουργείο το 2009 με σαφείς όρους εντολής και πλαίσιο εργασίας για να καλύψει τις ανάγκες των σχολείων στα ζητήματα διαχείρισης της ακραίας παραβατικότητας. Ουδέποτε τέθηκε θέμα επικαλύψεων, διότι αν  υφίστατο κάτι τέτοιο, δεν θα υπήρχε και δεν υπάρχει λόγος ύπαρξης της ΟΑΠ.

 

6

Η έδρα της ΟΑΠ ήταν στα κεντρικά κτήρια του υπουργείου Παιδείας στη Λευκωσία, με αποτέλεσμα αυτό να δυσχεραίνει την προσπάθεια άμεσης ανταπόκρισης και παρέμβασης στα σοβαρά περιστατικά ανά το Παγκύπριο.

 

Με την αύξηση του προσωπικού της, η ΟΑΠ είχε γραφεία, τουλάχιστο τα τελευταία 3-4 χρόνια, σε πέντε χώρους τεσσάρων επαρχιών: στο ΥΠΠΑΝ, στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, στο Επαρχιακό Γραφείο Παιδείας Λεμεσού, στο Επαρχιακό Γραφείο Παιδείας Πάφου, και σε Σχολείο στη Λάρνακα (λόγω έλλειψης χώρου στο ανάλογο Επαρχιακό Γραφείο Παιδείας). Η απόσταση ουδέποτε αποτέλεσε λόγο αργοπορίας.  Τυχόν καθυστέρηση οφειλόταν στην αναγκαιότητα επιπλέον δράσης από τα σχολεία, στη διαθεσιμότητα συμμετοχής άλλων απαραίτητων υπηρεσιών σε πολυθεματικές συναντήσεις,   καθώς και στην υποχρέωση των σχολείων για πλήρη αξιοποίηση εμπλεκομένων δομών και υπηρεσιών πριν κληθεί η ΟΑΠ.

7

Η ΟΑΠ λειτουργούσε με συγκεκριμένο αριθμό αποσπασμένων εκπαιδευτικών.

 

Η ΟΑΠ ξεκίνησε το 2009 με δυο Λειτουργούς, και δυο Ψυχολόγους. Μετά από προσπάθειες και με έγκριση των αρμοδίων προϊσταμένων, ο αριθμός των λειτουργών της με πλήρη απασχόληση, ανήλθε στους 13.

8

Η ΟΑΠ λειτουργούσε με συγκεκριμένο προϋπολογισμό.

Πάγιο αίτημα της ΟΑΠ ήταν η αύξηση του διαθέσιμου κονδυλίου. Το 2009 ξεκίνησε με 25,000 ευρώ και σταδιακά αυτό ανήλθε στις 225.000-250.000. Λόγω αυξημένων αναγκών, γινόταν αξιοποίηση  πλεονασμάτων που ανέβαζαν το ποσό στις 350,000 ευρώ ετήσια.

 

9

Η ΟΑΠ λειτουργούσε με τη στήριξη συγκεκριμένου αριθμού εκπαιδευτικών ψυχολόγων.

Πάγιο αίτημα της ΟΑΠ, ήταν η αύξηση των Ψυχολόγων με πλήρη χρόνο στην ΟΑΠ από 2 σε 6 ή και περισσότερους. Στην κάθε περίπτωση, το αίτημα προσέκρουε σε διαδικαστικά ζητήματα που δεν αφορούσαν την ΟΑΠ.

10

Οι ουσιαστικές διαδικασίες ΟΑΠ είναι ο εντοπισμός συνεργατών, επισκέψεις, πολυθεματικές, σχέδιο δράσης, στήριξη και παρακολούθηση.

 

Πέραν των αναφερθέντων στην αντίστοιχη στήλη, η ΟΑΠ: 1) στήριζε τις Διευθύνσεις των Βαθμίδων στη δημιουργία και υλοποίηση του στρατηγικού τους σχεδιασμού κατά της σχολικής βίας, 2) πρόσφερε και συντόνιζε το πρόγραμμα της Σχολικής Διαμεσολάβησης παγκύπρια, από το 2011 (με σχετική εγκύκλιο του ΥΠΠΑΝ), 3) πρόσφερε ολιστική και συστημική πρόληψη και διαχείριση της παραβατικότητας στο σχολείο με έργα και δράσεις καθ´ όλη τη διάρκεια της χρονιάς ή/και περισσότερο, 4) εκπροσώπησε το Υπουργείο, μετα από οδηγίες, στα ΜΜΕ και στη Βουλή στα θέματα της παραβατικότητας, 5) ετοίμασε και διατηρούσε τον ιστότοπο του Υπουργείου για τη Σχολική Παραβατικότητα, 6) συνεργάστηκε με ευρωπαϊκούς οργανισμούς για δράσεις όπως την Παγκόσμια Εκπαίδευση εξασφαλίζοντας κονδύλια για τα σχολεία, 7) έκτισε δίκτυα συνεργατών με τα πανεπιστήμια, υπηρεσίες, άλλα υπουργεία, και ΜΚΟ με στόχο την χωρίς κόστος αξιοποίηση των υπηρεσιών και προγραμμάτων τους από τα σχολεία, 8) συνέδραμε ουσιαστικά στη δημιουργία της Εθνικής Στρατηγικής κατά της Σχολικής Βίας, 9) εκπαίδευσε επιτόπια στα σχολεία μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών, μαθητών, και γονέων στα θέματα της διαχείρισης των συγκρούσεων, του μεντορισμού, και της διαχείρισης των κρίσεων, 10) εκπαίδευσε άλλους επαγγελματίες,  διοικητικό προσωπικό στα σχολεία καθώς και νεοπροαχθέντες Βοηθούς Διευθυντές και Δ/ντές στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 11) ετοίμασε πρωτόκολλα, συνέγραψε εγχειρίδια και συνέβαλε στον καθορισμό πρότυπων διαδικασιών για την πρόληψη και αντιμετώπιση της παραβατικότητας, τα οποία βρίσκονται αναρτημένα και διαθέσιμα για τα σχολεία και το κοινό στον ανάλογο ιστότοπο του Υπουργείου, 12) μελετούσε διαρκώς τη βιβλιογραφία σχετικά με την ενδοσχολική βία και ακολουθούσε τους δείκτες δράσεις που καθορίζονται από αυτήν, 13) λάμβανε συνεχή εκπαίδευση και επιστημονική εποπτεία για να βρίσκεται διαρκώς ενήμερη και έτοιμη να ανταποκριθεί στις ανάγκες των σχολικών μονάδων.

 

 

Ο  Πρόεδρος                                                Ο  Γεν.  Γραμματέας

 

Κώστας Χατζησάββας                                    Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου

Λευκωσία, 26  Αυγούστου  2019

ΠΙΣΤΟ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟΝ

 

Αρ. πρωτ. 0311-924.2019

 
ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΩΝ